De kunst van Duurzaamheid en Circulariteit
HKU is een gemeenschap van kunstenaars die geven om de wereld om hen heen. Betrokken kunstenaars, veelal maatschappijkritisch, die elkaar vinden binnen ons onderwijs, onderzoek en in samenwerkingen met externe partijen. Het streven naar een samenleving die niet alleen leefbaar blijft maar ook opbloeit, is daarmee nadrukkelijk verweven in het kunstenaarschap en creatieve makerschap dat binnen HKU centraal staat.
De kunst van Duurzaamheid en Circulariteit
HKU is een gemeenschap van kunstenaars die geven om de wereld om hen heen. Betrokken kunstenaars, veelal maatschappijkritisch, die elkaar vinden binnen ons onderwijs, onderzoek en in samenwerkingen met externe partijen. Het streven naar een samenleving die niet alleen leefbaar blijft maar ook opbloeit, is daarmee nadrukkelijk verweven in het kunstenaarschap en creatieve makerschap dat binnen HKU centraal staat.
Lessen uit de natuur
Binnen zijn docentschap merkt Martijn Houtkamp dat het onderwijs vaak gericht is op het overbrengen van vaardigheden: ‘Er wordt weinig stilgestaan bij de snel veranderende wereld en maatschappelijke vraagstukken. We staan in de wereld voor allerlei uitdagingen, maar die lijken niet te bestaan binnen dit onderwijs. Dat was voor mij de reden om te starten met de master Kunsteducatie en te onderzoeken hoe de ‘echte’ wereld ook een rol kan gaan spelen in het onderwijs.’
Hoe onze hamburger de dolfijn bedreigt
De Klimaatmuur van Daan Daniels betrekt kinderen actief bij klimaatproblematiek. Of ze nu van plastic flesjes een douche-timer maken of een oud t-shirt recyclen; met allerlei opdrachten kunnen ze dichtbij huis een positieve bijdrage leveren. Hoe we dat volgens hem in het kunstonderwijs kunnen doen? Door bij elke studie een vak over duurzaamheid en klimaat te bieden.
Hij ziet, hij ziet, wat jij niet ziet
Iedereen met serieuze belangstelling voor social design zal Bas van Abel kennen. Zijn visie en werkwijze brengen innovatief ontwerp en geëngageerd ondernemerschap samen. Als bedenker van de Fairphone en co-founder van De Clique zoekt Van Abel naar kansen om het economisch systeem van binnenuit te beïnvloeden. ‘Dat wat je niet ziet, bepaalt voor 99% wat je wel ziet.'
Lessen uit de natuur
Binnen zijn docentschap merkt Martijn Houtkamp dat het onderwijs vaak gericht is op het overbrengen van vaardigheden: ‘Er wordt weinig stilgestaan bij de snel veranderende wereld en maatschappelijke vraagstukken. We staan in de wereld voor allerlei uitdagingen, maar die lijken niet te bestaan binnen dit onderwijs. Dat was voor mij de reden om te starten met de master Kunsteducatie en te onderzoeken hoe de ‘echte’ wereld ook een rol kan gaan spelen in het onderwijs.’
Hoe onze hamburger de dolfijn bedreigt
De Klimaatmuur van Daan Daniels betrekt kinderen actief bij klimaatproblematiek. Of ze nu van plastic flesjes een douche-timer maken of een oud t-shirt recyclen; met allerlei opdrachten kunnen ze dichtbij huis een positieve bijdrage leveren. Hoe we dat volgens hem in het kunstonderwijs kunnen doen? Door bij elke studie een vak over duurzaamheid en klimaat te bieden.
Hij ziet, hij ziet, wat jij niet ziet
Iedereen met serieuze belangstelling voor social design zal Bas van Abel kennen. Zijn visie en werkwijze brengen innovatief ontwerp en geëngageerd ondernemerschap samen. Als bedenker van de Fairphone en co-founder van De Clique zoekt Van Abel naar kansen om het economisch systeem van binnenuit te beïnvloeden. ‘Dat wat je niet ziet, bepaalt voor 99% wat je wel ziet.'